RBAC 91 – 91.144

Esses dias me perguntaram sobre esse item no novo RBAC 91.

91.144  Restrição temporária de operações de vôo durante condições anormais de altas pressões atmosféricas

(a) Restrições especiais de voo. Quando existirem informações de que a pressão barométrica em uma rota normal de voo excede ou irá exceder 31 inHg (1049,8 hPa), é vedado operar uma aeronave ou iniciar um voo contrariando requisitos estabelecidos pelo DECEA e publicados em NOTAM.

Esse item já constava no RBHA 91, mas dizia apenas 31 inHg.

Eu não encontrei nada nas publicações DECEA e/ou Notam no Brasil.

No AIM (Aeronautical Information Manual) do FAA, no chapter 7, seção 2, encontramos o porque dessa restrição:

7–2–4 High Barometric Pressure

a. Cold, dry air masses may produce barometric pressures in excess of 31.00 inches of Mercury, and many altimeters do not have an accurate means of being adjusted for settings of these levels. When the altimeter cannot be set to the higher pressure setting, the aircraft actual altitude will be higher than the altimeter indicates.

Reference: AIM, Altimeter Errors, ¶7-2-3

b. When the barometric pressure exceeds 31.00 inches, air traffic controllers will issue the actual altimeter setting, and:

1. En Route/Arrivals. Advise pilots to remain set on 31.00 inches until reaching the final approach segment.

2. Departures. Advise pilots to set 31.00 inches prior to reaching any mandatory/crossing altitude or 1,500 feet, whichever is lower.

c. The altimeter error caused by the high pressure will be in the opposite direction to the error caused by the cold temperature.

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